Saturday 3 June 2023

DOA UNTUK BADAN YANG SIHAT | kata-kata motivasi

 Bismillah

Allahumma solli a'la muhammad




اَللَّهُمَّ عَافِنِى فِى بَدَنِى اللَّهُمَّ عَافِنِى فِى سَمْعِى اللَّهُمَّ عَافِنِى فِى بَصَرِى لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ

“Ya Allah.. peliharalah tubuh badanku (daripada segala penyakit zahir dan batin), 
Ya Allah.. peliharalah pendengaranku (daripada penyakit dan mendengar maksiat), 
Ya Allah.. peliharalah penglihatanku (daripada penyakit dan melihat maksiat),
tiada Tuhan yang disembah melainkanMu”.  



Kalau kalian yang biasa baca Al Ma'thurat, pasti selalu dengar doa ni kan. 

Ianya sangat penting agar hati kita terpelihara bersih dengan diberikan kebaikan daripada apa yang dilihat dan didengar.



Sihat badan, pendengaran dan penglihatan ni adalah antara kunci dan kekuatan bagi seorang hamba untuk melakukan ibadah kepada Allah Ta’ala.

Cantik kan islam, doa utk sihat badan, pendengaran dan penglihatan pun di ajar.

Menunjukkan betapa pentingnya perkara tersebut. Sebab dari apa yang dilihat oleh mata kita dan apa yang didengar dari telinga lah akan menentukan tindakan kita seterusnya. Betul kan. 

Jika apa yang kita lihat dan apa yang kita dengar adalah perkara baik-baik, insyaAllah anggota badan kita pun akan menjurus kepada kebaikan. Begitulah sebaliknya. 

Sebab itu kita selalu diingatkan untuk melatih diri menjadi seperti lebah. Bukannya lalat. Lebah yang di cari adalah madu dan madu dapat memberi manfaat pada manusia. Sedangkan lalat hanya mencari benda-benda yang busuk dan seterusnya mengotorkan keadaan.

Maka ayuh kita fastabul khairat! Berlumba-lumba kita ke untuk melakukan kebaikan dan ketaatan pada Allah 😊 InsyaAllah.


Moga kita sama-sama amalkan doa ini dan menjadi motivasi untuk kita dapatkan  badan yg sihat dan digunakan untuk amal kebaikan.


Jom klik sini untuk lebih banyak kata-kata motivasi.


Pesanan penaja,
Izzah Rosely
Rakan Shaklee Anda❤




p/s:
Diriwayatkan  dari Abdurrahman bin Abi Bakrah, ia bekata kepada ayahnya, “Wahai Ayah, mengapa aku selalu mendengar Ayah membaca sebuah doa dan mengulang-ulangnya sampai tiga kali setiap pagi dan sore?”

Abu Bakrah menjawab, “Aku mendengar Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam berdoa dengan doa itu, maka aku suka mengikuti sunnahnya.”
 (HR. Abu Dawud, no. 5090. Syaikh Al-Albani menilainya sebagai “hasanul Isnad”. Syaikh Al-‘Allamah Ibnu Bazza menghassankan isnadnya di Tuhfah al-Akhyar: 26).


#blogmegashaklee
#nextlevelblogging 
#shakleethrive2023 
#shakleetriumph2023



0 comments:

Post a Comment